Wednesday, January 5, 2011

renungan seorang penganggur

aziz termenung di tepi beranda.lamunanya kosong..sepi..sayu mengenangkan nasib kaumnya yang kian layu di buai rona-rona mimpi.gitar kapok di tangannya tidak lagi aziz pedulikan walau dia baru menghafal kod lagu racun,nyanyian kumpulan the changcuters.aziz cuma seorang graduan universiti tempatan yang kini sedang menanti peluang pekerjaan.nekad aziz,peluang yang datang akan di terima dengan berlapang dada.tidak kisahlah penjawat awam mahupun swasta.sepatutnya aziz kini duduk bersenang lenang melepas lelah,setelah berhempas pulas menghabiskan masternya.namun, jiwa aziz tidak tenteram sebaik sahaja pulang.ada sahaja yang merungsingkan benaknya.fikiran aziz jauh melayang layang memikirkan masalah dunia melebihi seorang politikus yang pening memikirkan penipuan apakah yang bakal digunapakai untuk memenangi pilihan raya kali ini.




teringat lagi kejadian pagi tadi,sewaktu aziz ke kedai runcit pak majid di hujung simpang.aziz menunggang motor vespa putih milik arwah ayahnya.sedang menikmati perjalanan ke kedai,aziz terserempak dengan syieda si cantik pujaan hati aziz.syieda dan aziz sebaya,bezanya aziz menyambung pelajaran ke universiti tetapi syieda bersekolah setakat tingkatan 5 lalu bekerja di kuala lumpur.walaupun begitu,syieda tetap cantik.kulit yang putih mulus,rambut keperang-perangan,tahi lalat manis di dagu,menduga iman setiap teruna.syieda melemparkan sejambak senyuman kepada aziz,lalu aziz membalas kembali."seksi betul syieda sekarang,cantik macam minah saleh" getus hati aziz.




setelah membeli gula sekilo,aziz bercadang untuk pulang.sebelum sempat aziz menghidupkan motor,satu suara menyapa lembut dari belakang "abang,mintak tolong hantar balik rumah boleh?" aziz menoleh,"oh syieda,boleh la syieda" aziz malu-malu agas.dalam perjalanan,aziz berborak-borak dengan syieda.jarang peluang begini datang.sesekali aziz menekan brek walaupun tiada lubang di jalan mahupun bonggol.gatal juga kau ni aziz.syieda hanya mencubit aziz manja."abang,abang kalau sangap,datanglah rumah syieda ya" syieda cakap.aziz terkejut bercampur hairan,sangap? "maksud syieda?" aziz bertanya."kerja syieda di sana memang melayan lelaki,syieda tahu kehendak lelaki.abang janganlah malu-malu ya,syieda layan abang free aje,cuti ni syieda sangap juga ni,itupun kalau abang mahu"..astagha! rupa-rupanya bidadari aziz yang aziz anggap bidadari ini seorang penjaja tubuh? muka aziz merah padam menahan marah serta malu.tetap aziz cuba menahan perasaannya itu"ya lah,tapi abang belum sangap lagi,nantilah ya(perempuan sheall)" aziz menjawab selamba.namun hakikatnya,hati aziz ibarat dipotong potong kecil berbentuk kiub,lalu ditonyoh ke dalam alat pengisar kelapa.berkecai-kecai..aduhh syieda,pedihnyaaa...pulang ke rumah,aziz terus menerajang punggung anak jiran sebelahnya yang selalu melastik ayam serama belaan aziz.




aziz masih statik di beranda rumahnya..sugul di situ,diam seribu bahasa..aziz cuba merevise kembali senarai sahabat-sahabat karibnya untuk diajak melepak bersama.jamal,abdillah,saat,john,bad..bad? kawan paling akrab aziz ialah bad atau nama di dalam lesen memandunya badiuzzaman.sesuai dengan namanya yang bermaksud kegemilangan zaman,bad sememangnya seorang lelaki yang berjaya dengan gemilang.seorang ketua pengawas di sekolah rendah,mempunyai basikal chopper yang bergaya sewaktu itu,menjadi presiden persatuan matematik di sekolah menengah,seterusnya seorang ahli majlis perwakilan pelajar di universiti.sememangnya,bad digilai gadis sezamannya dan dicemburui para jejaka.ibarat tiada cacat celanya si bad ini.namun,legasi kegemilangan badiuzzaman tidak  disambung selepas itu.belumpun sempat bad menggenggam segulung ijazah,badiuzzaman nekad untuk berhenti dari menyambung pelajaran di pertengahan semester.berita tentang bad tersebar dari fakulti ke fakulti,menjadi tamparan hebat buat universiti.bad punya alasan tersendiri,beliau kini menceburi bidang perniagaan,namun bukan calang-calang perniagaan tetapi skim perniagaan bertingkat-tingkat atau lebih akrab dikenal sebagai m.l.m.bad kerap kali ponteng kuliah untuk memberi jalan kepada bisnes barunya itu,selalu bad mencanang dan menyebar propaganda kepada rakan-rakan tentang kejayaan usahanya yang memperoleh pendapatan lebih dari 20k dalam masa 3 bulan! bad yakin bahawa beliau sudah menemui lubuk kejayaan,lubuk duit.lalu dicabut gelaran mahasiswa dari bahunya.menangis si ibu,ayahnya cuma mampu menggelengkan kepala dengan sikap angkuh bad "lagi 2 tahun,duit along akan jadi lagi besar dari gaji ibu dan ayah,tengok sahajalah!" kata badiuzzaman kepada ibu dan ayahnya.sopan? cubalah baca statement bad itu dengan nada sopan,selamat berjaya!




aziz masih di situ,terdiam seribu bahasa..aziz terkenangkan pula razif,sahabat aziz di universiti.razif seorang anak ustaz yang tersohor di banting,selangor.ayahnya salah seorang pengasas pusat perubatan islam di situ.namun sayang,iman itu sememangnya tidak dapat diwarisi.razif lebih selesa mempraktiskan ilmu kamasutranya bersama daging yang tidak halal.ya,razif seorang kasanova berjaya! bertukar-tukar perempuan ibarat pakaian,tidak kira siswi,guru tadika,mak janda,semua disebatnya.asalkan adik botaknya tidak kempunan.ramai wanita layu dipelukan razif.berbekalkan wajah  kacak serta lakonan berlagak alimnya,dengan mudah razif merangka syair puisi dajal durjana.lalu ditiup kepada mana-mana wanita yang dia suka,maka terpukaulah dek sukma ashmaradana.tetapi hukum karma,tuhan itu maha adil.razif disahkan menghidap penyakit HIV dan Aids.keadaan razif semakin cacamarba dengan janggut dan misai berserakan di wajah,kurus kering di tambah kurap anjing di kepala.razif kini tidak sekacak dulu.hari-hari yang tersisa telah razif manfaatkan sebaiknya dengan menenangkan diri di pub dan kelab malam.tahniah la razif.




"aziz! aziz!" lamunan aziz terjaga dek kerana suara garau yang memanggil nama beliau bertalu-talu."oh kau jimmi,kenapa?" balas aziz sebaik terlihat kelibat jimmi,sahabat sekampung aziz."ikut aku cepat,si naim anak kak limah tu lari dari rumah!" jimmi bersuara kembali dengan nada tercungap."aziz pelik,"naim tu kan lelaki,suka hati bapak tiri dialah nak lari" aziz kembali membalas."masalahnya naim membawa bersama wang tunai 8 ribu ringgit berserta harga diri adik perempuannya! dirogol adik perempuannya sebelum lari"jimmi cakap kembali.darah jantan aziz membuak-buak mendengar penjelasan jimmi,"dasar melayu keparat!" aziz menghidupkan vespa putih milik ayahnya lalu pergi membonceng jimmi ke tempat kejadian untuk mengejar naim,si penagih melarat tak guna itu.tetapi sempat pula aziz berpatah balik lalu menghampiri rumah jirannya,"hoi budak,pinjam lastik" aziz cakap.sebaik anak jiran sebelah aziz menghulurkan lastik miliknya,terus aziz melastik ayam serama miliknya sendiri,berlari-lari ayamlah ayam serama tersebut.kemudian giliran empunya lastik pula dilastik,pap! tepat ke dahi.melepaskan geram dahulu sekiranya naim bedebah itu tidak dapat dikejar.apa lagilah masalah kaumnya selepas ini?



oleh:syakirindaud

No comments:

Post a Comment